Fanny Fransen, van leerkracht naar pedagogisch medewerker op het kinderdagverblijf

“Bij Ska word je heel goed begeleid. Het is een open cultuur en je voelt geen afstand tussen pedagogisch medewerker en het servicecentrum. De cultuur bij Ska is echt samen één!”

“Sinds een paar jaar werk ik met veel plezier bij Ska. Als pedagogisch medewerker sta ik op het kinderdagverblijf bij de groep kinderen van 2-4 jaar oud. Drie dagen in de week houd ik me bezig met de dagelijkse verzorging van de peuters. Dat begint al ‘s ochtends vroeg wanneer de peuters binnenkomen. Eerst heb ik een korte overdracht met de ouders over de kinderen en hoe het die dag met ze gaat, daarna beginnen we met de dagelijkse structuur. Waarom ik werken op de speelleergroep zo leuk vind? In deze leeftijdscategorie van 2 tot 4 jaar zie je dagelijks hoe kinderen zich ontwikkelen. Ze ontdekken zoveel nieuwe dingen! Ik haal daar ook onwijs veel voldoening uit.  

Na zeven jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging in mijn carrière. Een vriendin van mij werkte al bij Ska. Ik mocht een dag met haar meelopen en toen vond ik dat zo leuk dat ik gelijk overtuigd was! Dit is wat ik wilde, werken met het jonge kind. De keuze van leerkracht naar pedagogisch medewerker is een goede keuze geweest. Ik vind het leuk om meer betrokken te zijn bij de kinderen. Ook het stukje meehelpen met de opvoeding en ontwikkeling van kinderen en het advies kunnen geven aan ouders vind ik heel belangrijk.  

Een van de grootste verschillen tussen het onderwijs en de kinderopvang is dat je in het onderwijs bezig bent met bepaalde doelen die je moet behalen. In de kinderopvang ben je veel meer bezig met pedagogiek. Bij Ska kijken we echt naar het kind. We kijken naar waar het kind mee bezig is en hoe we het kind beter kunnen begeleiden. Dat is ook wat ik leuk vind aan Ska. We laten kinderen alles zelf ontdekken. 

Bij Ska werken we ook met risicovol spel. Dat betekent dat we niet alle risico’s voor kinderen wegnemen, maar dat we de kinderen leren om met risico’s om te gaan.  We zeggen niet al van tevoren ‘Oei, pas op’, maar laten hen bijvoorbeeld in de struiken klimmen Wij als pedagogisch medewerkers houden de situatie in de gaten en kijken naar welke hoogte nog haalbaar is voor het kind. Daarin begeleiden we het kind, maar we nemen het niet over. 

Wat ik tegen mijn toekomstige collega wil zeggen? Bij Ska wordt het stukje begeleiding heel goed gegeven. Als je een vraag hebt kun je Ska heel makkelijk bereiken. Je voelt geen afstand tussen pedagogisch medewerker en het servicecentrum. De cultuur bij Ska is echt samen één!”